Facebook voor bedrijven

Anno 2016 kunnen we wel stellen dat bijna ieder bedrijf een Facebook account heeft aangemaakt. Het ene bedrijf doet hier meer mee dan de ander en allemaal op hun eigen manier. Interactie is wat een goed ingerichte facebookpagina je gaat opleveren. Likes wegen niet meer op tegen waardevolle interactie met je bedrijf, product of dienst. Hoe meer reactie en shares, hoe meer mensen het bericht dat je geschreven hebt, zullen zien.

Het is belangrijk dat er binnen je bedrijf een social media strategie is. Duidelijk in kaart brengen wat je wel en niet wilt met social media is erg belangrijk. Bij iedere post moet herleid kunnen worden of dit daadwerkelijk iets te maken heeft met je merk / bedrijf en of het iets toevoegt.


Niet alleen zenden
Verkondig niet alleen hoe leuk, goed en geweldig je bedrijf of merk is. De bezoeker van je facebookpagina moet jouw posts leuk en origineel vinden. Wat voor reden heeft je doelgroep dan om je pagina te liken en op de hoogte gehouden te willen worden?

De term ‘social’ zegt hier genoeg. Interactie is belangrijk. Social media gebruikers delen online ervaringen om daarover met hun vrienden te praten.


Zorg dat je opvalt
Haak in op de actuele gebeurtenissen als dit aansluit bij je bedrijfswaarden. Iemand die goed is in webcare, zorgt dat hij continu op de hoogte is van de actualiteit, om daar op creatieve wijze op in te spelen. Maar, social media verandert onwijs snel. Er is al door veel bedrijven geëxperimenteerd met acties, promoties en inhakers en het is daarom belangrijk dat je blijft experimenteren, in plaats van te kopiëren. Zorg dat je origineel bent, dan val je op!


Stel vragen
Dit kun je doen om het gesprek aan te gaan en zo kom je meteen te weten wat de mening is van je doelgroep over bepaalde zaken.  Je kunt ook een ‘vraag mij alles’-evenement houden, waarin je een open gesprek met je doelgroep aangaat.  Zorg er wel voor dat als je dit doet, je al een behoorlijke aanhang op Facebook hebt. Niets staat zo lullig als 0 reacties en likes op je gestelde vraag.


Maak geen spelfouten
Het klinkt zo voor de hand liggend, maar ooh zo belangrijk. Je komt meteen onprofessioneel over wanneer je spelfouten in je posts hebt staan. Bekijkt een potentiële klant of opdrachtgever je pagina, kan het zijn dat je hierdoor al met 1-0 achter staat.


Niet spammen
Zorg ervoor dat je posts gedoseerd zijn. Plaats jij iedere dag een foto van je nieuwe producten die je aanlevert in je webshop? Jij denkt dat je er goed aan doet. Je volgers willen op de hoogte gehouden worden van je laatste ontwikkelingen en je nieuwe producten, toch? Misschien, maar don’t over do it. Je zult zien dat er een gedeelte van je likers afhaakt. Het moet namelijk niet alle berichten van je vrienden doen wegvagen van je tijdlijn.


Wees jezelf en draag je merk uit
Op Facebook is het belangrijk dat je open bent, ook als bedrijf. Je bouwt een goede naam op door authentiek te zijn. De sociale aspecten van het bedrijf moeten naar voren komen, anderen vinden het leuk om dat te delen.

Ga terug